fredag 3. april 2009

Kategoriene

ARVELINJEN:

Her får du 0,5 poeng i det øyeblikket du oppretter en sim.
Du får 0,5 poeng pr. generasjon som blir født, med unntak av generasjon 10, da får du et poeng og spillet er over da denne babyen blir født.
Du kan i tilegg høste 0,5 poeng eksta for hver arving som har sitt portrett hengende i huset (for de av oss som har spilt sims fritt en stund vet vi at dette egentlig er ganske brysomt.) Man må jo selvfølgelig male portrettet mens simmen ennå er i live.

PENGER:

Her påstås det at det er lett å tjene penger i sims 2, kanskje det er rikitg når man har 9 generasjoner på arbeid, men det er tøft i starten, etter du har kjøpt tomten har du under 5000 simelioner å bygge for, dårlig hus med andre ord.
For meg som har alle tilleggspakkene må jeg tjene 300000 simelioner for å få ett poeng i denne kategorien, men man begynner alltid med ett poeng. Altså + 1 poeng pr. 300000 simelioner tjent. Får du over 10 poeng legges øvrige poeng til i OVERFLOD kategorien.

FAMILIEVENNER:

Du får 0.25 poeng pr. familievenn, altså må du ha 40 venner for maks score. Denne summeres opp på det tidspunktet du har mest venner, om du senere mister de vil det tidspunktet da du hadde flest alltid være tellende. Får du over 10 poeng legges øvrige poeng til i OVERFLOD kategorien.

UMULIGE ØNSKER/LIVSAMBISJON:

Alle simmer har et ønske som ved oppfyllelse vil sørge for at de holder seg på platinanivå (lykkerus) resten av livet. Hva dette ønske er avhenger av deres livsambisjon. Du får et poeng for hver sim som når dette, dette gjelder hele familien, ikke bare arvinger. Det er kun mulig å oppnå dette en gang pr. sim. Får du over 10 poeng legges øvrige poeng til i OVERFLOD kategorien.

GRAV I PLATINUM:

Såkalt enkel kategori, du får 0,5 poeng for hver grav i platinum som blir på tomta, for å få til dette må simmen dø av alderdom mens han/hun er på platinanivå. Får du over 10 poeng legges øvrige poeng til i OVERFLOD kategorien.

SPØKELSER:

Du får o,5 poeng for hvert forskjellig spøkelse du klarer å få til, det finnes totalt 14 forskjellige, hvis du har alle ekstrapakkene, det som avgjør hvordan spøkelse blir er måten simmen dør på. Får du til alle 18, eller så mange du har mulighet til, får du 10 poeng. Her er dødsårsakene:

Alderdom, brann, frykt, drukning, elektrisitet(få strøm), Cow Plant*(spiser deg), sakser(kan lastes ned fra ea.sims2.com), heis*(forutsetter kræsj),satelitt, sykdom,utsultet, solskinn*(vampyrer), Rally Forth*, fluer, heteslag*,kulde*,truffet av lynet*og haglestorm*

* krever ekstrapakker.
Du kan ikke få mer enn 10 poeng i denne kategorien.

FORRETNINGSLIV:

Du får 1 poeng for hver generasjon der "familiebedriften" er en bedrift på nivå 10. Familebedriften er den første forretningen som ble åpnet noensinne i husholdet. Du får ingen poeng før den er på nivå 10. Hvis flere enn en generasjon lever når den blir på nivå 10 telles det bare for den yngste generasjonen, du får altså kun 1 poeng. Skal du tjene 10 poeng på dette må altså founderen ha forretningen på nivå 10 før neste generasjon blir født.

Du kan også tjene 1 poeng her pr. sim som dør en platinumdød med alle 7 gull-talentutmerkelsene. Får du over 10 poeng legges øvrige poeng til i OVERFLOD kategorien.

FAMILERASE(KJÆLEDYR)

Mål å skape en egen sterk rase. Velg et dyr, denne kategorien vil ikke gi poeng både for hund og katt, kun en av dem. Hvis du laget et dyr sammen med founderen din, er dette dyret rasens founder. Ellers funker det som simmene, men du kan bare ha en arving, men det er ok med flere avkom, men disse vil ikke gi poeng. Arvingen må lage neste generasjon.

Du får 0,5 poeng for det første dyret om du har skapt det selv, adopterer du får du 0, hvis du finner partneren til Rase founderen, eller den aktuelle generasjonen, via adopsjon legger du til 0,5 poeng, kommer den fra gata får du 0,25 poeng, du legger kun til disse poengene når avkommet deres er født. Du får 0,25 poeng for hver arving, også founderen, som får full pott i alle "dyreferdighetene" og en toppjobb. Det er ingen grense på hvor mange generasjoner som kan avles.

Får du over 10 poeng legges øvrige poeng til i OVERFLOD kategorien.

ÅRSTIDER:

Arvetre: Plantes den første dagen founderen flytter til tomta. Dette skal være et frukttre, når det er plassert kan det aldri flyttes. Når founderen dør plasseres gravsteinen rundt treet, du får 1 poeng for hver generasjon som plasseres slik, utenom den første. Arvingene må også dø i rekkefølge for at dette skal kunne gi poeng. Gjennomfører du dette får du totalt 9 poeng. Sørg for at treet ikke dør!

Fisk: 1 poeng hvis du har alle ting du kan fiske på veggen, samt "fishing well". Dette poenget kan kun fås en gang.

Øvrige Årstidsregler:

- Plantesim babyer kan bli arvinger.

- Du kan bestemme været som du vil, om du ikke bruker et handicap (mer om det senere)

FERIE:

1 poeng for hvert 9. ferieminne hos founder eller arvinger, på samme måte som familievenner, det høyeste poengsum oppnådd hos en sim blir tellende selv etter dens død. Dette gir 5 poeng for en sim med alle 45 minnene.

2 poeng om founderen eller arvingene kjøper et feriested. Kreves også at de som kjøper det tilbringer en suksessfull ferie der. 1 poeng til får du om det er founderen som kjøper og ferier i dette huset.

2 poeng hvis du samler alle souverniene og plasserer de i huset. dette inkluderer både kjøpte og "dug-up" ting. Jeg vet faktisk ikke hvor mye dette innebærer, men skal sjekke det ut.

Du får 1 minus poeng hvis du har en dårlig ferie, uavhengig av hvor mange, og hvem, som dro.

FRITID:

For å få poeng her må founderen maksimere interesse i en hobby, dette blir "familiehobbyen" resten av spillet, du får 0,5 poeng for hver sim i slekta (altså ikke bare arvinger, men ikke inngifte,samboere) som får maksinteresse i familiehobbyen.

Du får 1 poeng om familiehobyen er founderens "pre-destined hobby"

1 poeng for en komlett insektsamling

1 poeng for et sett med hobby utmerkelser.

Får du over 10 poeng legges øvrige poeng til i OVERFLOD kategorien.

SAMLINGER:

1 poeng for Alien graviditet

1 poeng pr. samling platinum graver, dvs en grav av hver livsambisjon. (6 eller 7 forskjellige)

1 poeng for alle 25 karriærepreminene. Kan bare fås en gang

1 poeng pr. 25. flaske/beholder livseliskir. Når du har fått 25 kan du slette de og begynne på nytt. Hvis den drukket fra en gang, teller den ikke som full.

2 poeng hvis alle 12 livsambisjonene blir oppfylt minst en gang.

MESTERPOENGENE:

1 poeng, få en "black sheep" i familen, dvs et romvesen, zombie,vampyr,varulv eller plantesim. Skal du få dette poenge må denne simmen være fra slekta, ikke flyttet inn. Men du trenger ikke å overleve etter at har skjedd. Når du har oppnådd dette får du lov å velge familie som ambisjon til den yngste i huset framfor å kaste terning.

1 poeng for å få "social bunnies" til å ha et romantisk forhold til hverandre... Dette er vanskelig, krever at ihvertfall to simmer er superdeppa.

1 poeng for å holde familien unna trøbbel, ingen minuspoeng...

1 poeng hvis du spiller med handicap, og ikke viker fra det...

1 poeng for å skape et vidunderbarn; Må være en arving, alle fødselsdager på platinanivå, maks på alle feridgheter før de blir tenåringer. A+ før de blir tenåringer. Gjøre lekser av seg selv, 10 på interesse for skole når de bir tenåringer. Hvis du får til dette kan du velge ambisjon for denne simmen selv, naturlig å velge kunnskap...

1 poeng hvis en sim får et bursdagselskap på alle stadier i livet. Hvert party må i tillegg være topp! Du kan velge popularitet som ambisjon for sim barn etter du har fått dette poenget om du vil.

1 poeng for en sim i arvefamilen som dør en platinadød uten et eneste dårlig minne. det er tillatt med "død i familien" dårlig minne. etter dette kan sim barn bli livnytere uten å måtte kaste terning.

1 poeng for en arving som dør platina med alle 25 forretningsutmerkelsene og 7 gull talent skilt. Sim barn kan velge rikdom euten å kaste terning etter dette.

1 poeng Ive League, som nevnt tidligere.

Tenåring, i slekta, men ikke arving. 14ooo sim. i stipend, gå på college, få minnet; big man/woman on campus før de eksamineres ut. Bli med i hemmelig samfunn, opprettet et greek house få det til høyeste nivå, karakter 4.0, topp avslutningsfest. Du kan velge kunnskap hos sim barn som ambisjon etter dette.

1 poeng for en sim som får 10 i alle hobbyer

1 poeng for å gjennomføre, at den 10 generasjonen blir født.

OVERFLOD:

Hit kommer poengene utover 10 poeng fra de andre kategoriene, elelr minus poengene...

STRAFF

minus 1 poeng for:

juksekode kaching, besøk av psykolog, barn tatt av sosialarbeider, besøk av torpedo, utvist eller slutte på college, besøkende som dør på tomta, Diva eller Mr. Big inn i familien(de har med så mye penger at det blir urettferdig) hver gang du reloader... hver gang du bytter ambisjon på en sim, hver gang et dyr flytter eller blir tatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar